lørdag 1. januar 2011

Da er jeg i gang!

Dette er min førte blogg. Tenkte det ville ta tid å gjøre denne oppgaven, men fine introduksjons videoer gjorde det ganske så greit hit.
Så var det refleksjonen................ Må tenke litt da.


Først om å lage en slik blogg: Jeg syntes det blir spennende å få prøve ut blogg. Jeg er på jakt etter å se muligheter i blogg opp mot undervisningen.
Vis detaljer  
Jeg ser for meg at det kan være fint med tanke på motivasjon. På elevbloggen tror jeg det blir mer viktig for den enkelte eleven å gjøre en god jobb. Dette fordi det ikke bare er laget for en selv og lærer - andre kan også se det, og kanskje ha nytte av det.

Som en del av vurderingen er jeg usikker på hvordan det vil kunne fungere men jeg forestiller meg noe slikt:
  • Jeg tror at det kan bli bra at elevene får se eget arbeid i forhold til medelever og ut i fra dette vurdere og korrigere. Samtidig håper jeg ikke at sammenligningen tar motet i fra den enkelte.
  • Det blir viktig med tydelige kriterier i forkant, slik at de kan bruke det i arbeidet.  
  • Underveis vurderingen blir kanskje lettere for læreren, for det er (etter hva jeg forstår) mulig å kommentere underveis i arbeidet.
  • Oppgaven med underveisvurderingen trenger ikke bare å bli læreren sin, med også medelevene sin ved at de også kan kommentere.
  • Jeg tror også at enkelte elevers faglige kompetanse blir tydeligere her, enn om vi ikke hadde denne arenaen.
Her er det bare å prøve det ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar