søndag 23. januar 2011

Digital kompetanse - en grunnleggende ferdighet

Målene for digital kompetanse i faget jeg underviser i (Restaurant og matfag) defineres slik:
  • eleven skal kunne søke, hente, sammenligne og oppsummere relevant informasjon
  • eleven skal kunne vurdere energi og næringsinnhold


På vår skole har vi It´s som vår digitale læringsarena. Dette brukes mye i timene. Vi er fire lærere på samme trinn, og vi samarbeider for å utvikle en plattform med tekster, bilder, filmer, oppgaver og tester til ulike temaer. Alle elever og lærere har egen PC.

Jeg opplever it´s som et godt verktøy. Vi lærere kan lett dele, elevene får mye mer variasjon i undervisningen og ved prøver eller meldinger er det fort å gi tilbakemelding. Det er også enkelt for en elev som kanskje er syk en dag å kunne følge med både på undervisning og informasjon.

Jeg har lagt opp undervisningen slik at ved oppgaver jobber elevene med data som hjelpemiddel. Det blir særlig mye brukt til søking og innhenting av informasjon. Videre har elevene oppsummert informasjon og laget tekster. I min klasse ser det ut til at dette går enkelt for elevene.

Videre ser jeg at jeg ikke har hatt noe arena for å dele informasjon mellom elevene digitalt. Dette tror jeg hadde vært fint med tanke på å sammenligne. Kanskje har man funnet ulik interessant informasjon om samme tema.

En kollega av meg ville la elevene blogge i uka som de skal være utplassert. Jeg forhørte meg med klassen, og det virket som om det kunne være ønskelig for dem og. Dette er en arena som kanskje kan være fin for å dele mellom elevene. Det blir spennende å se!


Vi er ikke kommet helt i gang med tema om ernæringsberegning. Når vi begynner med det vil jeg lære elevene å bruke et program som heter "Mat på data".

 _________________________________________________

I arbeid med lokalt tilpassing av læreplaner har jeg ikke sett noe om dette i tilknytning til digital kompetanse. Jeg begynte som lærer i år, så det er mulig det er gjort uten at jeg kjenner til det.  

4 kommentarer:

  1. Ja, som dere bruker vi på Helse- og sosial på Kongsberg aktivt It`s learning i undervisningen, og det danner en felles plattform for oss lærere. Vi har heller ikke brutt ned de grunnleggende ferdighetene innenfor ikt, selv om gode datakunnskaper blir mer og mer viktig også innenfor pleieyrkene.
    Som dere på restaurant og matfag som jo også er et praktisk yrke vil jeg tro at kravende til internkontroll og dokumentasjon bare blir større og større og da er gode datakunnskaper gode å ha.
    Blir spennende med elevblogg.

    SvarSlett
  2. Din erfaring med bruk av blogg i forbindelse med bla bedriftsopplæring høres ut som et spennende prosjekt, skal bli artig å få høre dine erfaringer. Its er et godt insrtument, men her er det om å gjøre å gi elevene god trening i bruk av nettstedet. Samtidig bør oppsettet på its være likt på VG1 og VG2, slik at elevene kjenner igjen området og bruken av dette

    SvarSlett
  3. likhet i hvordan vi systematiserer Its på vg1 og vg2 er klart en fordel.

    SvarSlett