søndag 13. mars 2011

elevlogg i praksis periode

Da ble klassen introdusert for hvordan de kunne blogge av en elev i klassen som hadde blogget tidligere. Jeg forventet at elevene skulle se på det som en fin vri i jobb med logg i fra praksisplass. De kunne få mulighet til å skrive litt hver dag og kanskje legge inn blider, og elevene i klassen kunne følge de ulike bloggene.

Det viste seg at mange var skeptikere. "BLOGG ER FOR FJORTISER" - ble det sagt. Jeg håpet at dette ikke ble hørt like godt av alle, og at de fortsatt ville delta. Jeg følte det uaktuelt å kreve at elevene skulle lage blogg om de ikke ønsket det.

På slutten av timen var det en elev som fåreslo at vi heller kunne bruke Facebook til å skrive logg på. Det ble da lettere og alle som ikke ville lage en egen blogg kunne heller delta der. Hvis noen ikke ville at alle skulle se det de skrev, kunne det sendes på mail til meg i stede. Siden verken blogg eller Facebook var prøvd tidligere, sa jeg OK til å prøve det også. Det ble VALGFRITT.

Alle elevene valgte å skrive loggen sin på Facebook. Det var ingen bilder med. Fordelen med Facebook var at det var enkelt for alle å følge med på hverandre, elevene kommenterte andre elevers innlegg. Jeg fikk mulighet til å følge opp elevene tett selv om de var på mange ulike arbeidsplasser. Jeg syntes dette var en fin erfaring. Det viste seg i perioden at en av elevene ikke hadde Facebook - og han ble derfor litt utenfor ved valg av denne arenaen.

Nå har jeg akkurat lært om sammskrivingsverktøy på Googel. Tror det skal prøves ut snart, og at det videre kan være fint med tanke elevenes logg fra praksis neste periode. Fordel er at eleve da kanskje syntes det blir lettere å skrive, med tanke på hvem som leser, og at alle elevene kan delta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar